Followers

Thursday, February 10, 2011

rahsia di sebalik kulit udang

siapa suka makan udang? haa...aku suka makan udang... masakan udang mana yang aku suka?? udang masak merah, udang celup tepung, udang goreng kunyit, tom yam udang, butter prawn?? semua aku suka...keropok udang pon aku suka... bole dikatakan peminat udang tegar la ni..

biasanya orang makan udang mesti buang kulit dulu kan? tapi aku tak buang pun... amboi-amboi.... nak cakap aku malas la tu... bukan sebab aku malas... tapi aku suka makan udang dengan kulit2 sekali... tak ramai yang makan udang sekali dengan kulit... antara kawan2 aku, aku sorang je yang makan udang macam ni... semua mesti bersusah payah nak buang kulit dulu baru makan...

sebenarnya, kulit udang ni ada khasiatnya... apa khasiat dia?? kulit udang ni mengandungi satu bahan yang dinamakan chitosan yang boleh membantu kita kurangkan berat badan dan turunkan aras kolestrol dalam badan... macam tak percaya kan? haa... ni bukan main2 ni... memang ada satu research yang telah dijalankan oleh Dr. Hossain dan rakan-rakannya dari satu universiti di Bangladesh terhadap kulit udang ni.. jangan ingat orang Bangladesh kerja kat stesen minyak je tau...

bukan itu saja... kalo makan kulit udang ni, kita boleh jimat masa makan kan? lagi-lagi bagi orang macam aku ni... makan sangat slow mengalahkan siput... sampai kawan aku , L (bukan nama sebenar) cakap 

" L kalo nak pegi kenduri kawin Una, L nak pegi lepas majlis makan beradap.malas nak tunggu Una makan.lama sangat"

tengok...sampai macam tu sekali...jadi...oleh itu, dengan memakan udang tanpa buang kulit ni merupakan cara yang agak efektif bagi aku untuk mempercepatkan proses pemakanan aku yang sedia slow ni.. .siapa2 yang mengalami masalah yang sama, bole la mengamalkannya...di samping dapat jimat masa, anda juga bole kurus dan sihat!



nama saya udang!





gambar ni buat aku lapar


dua-dua gambar ni aku curik dari yahoo jek... =)


6 comments:

haliza said...

sape L tu??? ttp i tak suka mkn kulit udeng..

unaaaa said...

ade la sorang kawan unat tuuuuuu... =p

princess.ya.sweet said...

sy pon suka kulit udang..dlm pinggan kosong tnpa kulit udg kalau mkn char kuey tiau special...kwn sy kata xelok mkn kulit udg..boleh kena apendix..yeke.?

Ismail Ahmad said...

Yeke? Org kata makan kulit udang boleh dpt kanser perut sebab x hadam tp aku x pnah la bt kajian lg pasal tu

Anonymous said...

Sy pernah bace satu artikel, perut manusia ni mampu mghadam razor blade tu klu nak..haha.so stakat kulit udang ni, small mtter kut..hehe

jjaihuo Jaihuo said...

Nak tnye , Kulit udang ade kolagen juga ke ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...