Followers

Saturday, March 19, 2011

beza duduk di rumah sewa dan rumah sendiri

bestnye balik kampung... exam habis petang 14 hb terus je balik kampung... tak nak tunggu-tunggu dah... setiap detik berada di kampung tu sangat bermakna.. ceeewaahhh... mana tak bermaknanya... sangat berbeza rasanya duduk rumah sewa dengan rumah sendiri...  rumah sendiri dalam konteks seorang student macam aku ni bermaksud rumah family okey. aku tak mempunyai harta yang cukup lagi untuk memiliki rumah sendiri..

1. makan
kalo kat rumah sendiri, aku boleh makan makan sedap-sedap yang mak aku masak... opsss... kantoi malas masak...hehe... bukan malas tapi mak aku ni kalo anak dia balik je mesti dia nak masak yang best-best je...macam mana la badan aku ni tak mengembang bila balik rumah. kalo kat rumah sewa pulak aku makan masakan kedai je la... dapur tak ada.. time dapur ada dulu rajin jugak la masak... bila dah tak ada sekarang ni, makan kat kedai je..... duit pun cepat je mengalir...mengalir tanpa ada sekatan...

2. line tenet
haaa...part ni paling best kalo kat rumah sendiri...kat rumah sendiri ada streamyx... kat rumah sewa guna broadband je... so bila ada kat rumah family, sangat rajin la aku blogwalking dan tengok cite korea... kalo dengan broadband, aku bole tengok cite korea satu episod satu hari tapi dengan streamyx aku bole tengok 5,6 episod sehari kalo tak ada kerja... laju je loading.. jadi korang terminate je la broadband korang tu... baik guna streamyx... 

3. masak
kalo kat rumah sendiri bole la meluangkan banyak masa belajar masak-masak dengan mak aku... yela..umur dah meningkat... kena la pandai masak-masak gulai, kerutuk, nasi minyak, nasi tomato, nasi bukhari dan sebagainya... tak kan laki aku nak makan nasi goreng or ikan singgang je kan? kalo kat rumah sewa mana la ada masa nak belajar masak... dapur pun tak ada... 


4. bilik
kalo bab bilik ni mesti la bilik kat rumah sendiri lagi best kan... lagi luas dan lagi selesa.. satu hari duduk terperap dalam bilik pun takpe... 


5. tv
kat rumah sewa aku ada tv.. ada astro jugak tapi tak semua channel la ada... tak kan nak ambik semua pakej kan.. nanti botak la kepala nak bayar bil astro ratusan ringgit tu.. dah la lewat bayar seminggu pun dah potong.. tak bertimbang rasa betul kat kitorang yang kurang duit ni.. kalo kat rumah sendiri, semua pakej ayah aku ambik kecuali yang celestial tu... eh betul ke nama tu? yang ada banyak cite cina tu.. betul la kan... jadi bila aku balik rumah sendiri, bole la aku menikmati keindahan menonton rancangan-rancangan yang best-best tu..




banyak lagi sebenarnya aku nak bagitahu tapi cukup la 5 je.. kalo rajin, aku tambah lagi..ni dah tengahari...nak turun pegi lunch pulak...bubye! =)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...